Kategorie

USTAWA
z dnia 2 marca 2000 r.
o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny.1)
(Dz. U. z dnia 31 marca 2000 r.)


Rozdział 1
Umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa


Art. 1. 1. Przedsiębiorca, który proponuje konsumentowi zawarcie umowy poza lokalem przedsiębiorstwa, okazuje przed zawarciem umowy dokument potwierdzający prowadzenie działalności gospodarczej oraz dokument tożsamości. W razie zawierania umów w imieniu przedsiębiorcy zawierający umowę okazuje ponadto dokument potwierdzający swoje umocowanie.
2. Przez lokal przedsiębiorstwa rozumie się miejsce przeznaczone do obsługiwania publiczności i oznaczone zgodnie z przepisami o działalności gospodarczej.
3. Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się także do umowy zawartej w wyniku zorganizowanego poza lokalem przedsiębiorstwa zbierania ofert konsumentów w czasie odwiedzin przedsiębiorcy lub osoby działającej w jego imieniu w miejscu pracy konsumenta, w jego mieszkaniu albo w innym miejscu jego prywatnego pobytu.

Art. 2. 1. (1) Konsument, który zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa, może od niej odstąpić bez podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie w terminie dziesięciu dni od zawarcia umowy. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem.
2. Nie jest dopuszczalne zastrzeżenie, że konsumentowi wolno odstąpić od umowy za zapłatą oznaczonej sumy (odstępne).
3. (2) W razie odstąpienia od umowy umowa jest uważana za niezawartą, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. To, co strony świadczyły, ulega zwrotowi w stanie niezmienionym, chyba że zmiana była konieczna w granicach zwykłego zarządu. Zwrot powinien nastąpić niezwłocznie, nie później niż w terminie czternastu dni. Jeżeli konsument dokonał jakichkolwiek przedpłat, należą się od nich odsetki ustawowe od daty dokonania przedpłaty.

Art. 3. 1. Kto zawiera z konsumentem umowę poza lokalem przedsiębiorstwa, powinien przed jej zawarciem poinformować konsumenta na piśmie o prawie odstąpienia od umowy w terminie, o którym mowa w art. 2 ust. 1, i wręczyć wzór oświadczenia o odstąpieniu, z oznaczeniem swojego imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresem zamieszkania (siedziby); obowiązany jest także wręczyć konsumentowi pisemne potwierdzenie zawarcia umowy, stwierdzające jej datę i rodzaj oraz przedmiot świadczenia i cenę.
2. Konsument, na żądanie przedsiębiorcy, poświadcza na piśmie, że został poinformowany o prawie odstąpienia i że otrzymał wzór oświadczenia o odstąpieniu od umowy.

Art. 4. Jeżeli konsument nie został poinformowany na piśmie o prawie odstąpienia od umowy, bieg terminu, o którym mowa w art. 2 ust. 1, nie rozpoczyna się. W takim wypadku konsument może odstąpić od umowy w terminie dziesięciu dni od uzyskania informacji o prawie odstąpienia. Konsument nie może jednak z tego powodu odstąpić od umowy po upływie trzech miesięcy od jej wykonania.

Art. 5. Przepisów o umowach zawieranych z konsumentami poza lokalem przedsiębiorstwa nie stosuje się do umów:
1) o charakterze ciągłym lub okresowym, zawieranych na podstawie oferty sprzedaży lub przez odwołanie się do ogłoszeń, reklam, cenników i innych informacji skierowanych do ogółu albo do poszczególnych osób, jeżeli konsument mógł uprzednio zapoznać się z treścią otrzymanej oferty lub informacji pod nieobecność drugiej strony umowy, a zarazem w tej ofercie lub informacji, jak i w umowie zastrzeżono prawo konsumenta do odstąpienia od umowy w terminie dziesięciu dni od dnia jej zawarcia,
2) sprzedaży artykułów spożywczych dostarczanych okresowo przez sprzedawcę do miejsca zamieszkania konsumenta,
3) powszechnie zawieranych w drobnych bieżących sprawach życia codziennego, o wartości przedmiotu umowy do równowartości 10 EURO,
4) o prace budowlane,
5) dotyczących nieruchomości, z wyłączeniem usług remontowych,
6) ubezpieczenia, w tym o członkostwo w otwartych funduszach emerytalnych, oraz reasekuracji,
7) dotyczących papierów wartościowych oraz jednostek uczestnictwa w funduszach powierniczych i inwestycyjnych (usługi inwestycyjne).

Rozdział 2
Umowy zawierane na odległość


Art. 6. 1. (3) Umowy zawierane z konsumentem bez jednoczesnej obecności obu stron, przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, w szczególności drukowanego lub elektronicznego formularza zamówienia niezaadresowanego lub zaadresowanego, listu seryjnego w postaci drukowanej lub elektronicznej, reklamy prasowej z wydrukowanym formularzem zamówienia, reklamy w postaci elektronicznej, katalogu, telefonu, telefaksu, radia, telewizji, automatycznego urządzenia wywołującego, wizjofonu, wideotekstu, poczty elektronicznej lub innych środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. 144, poz. 1204), są umowami na odległość, jeżeli kontrahentem konsumenta jest przedsiębiorca, który w taki sposób zorganizował swoją działalność.
2. Propozycja zawarcia umowy w postaci oferty, zaproszenia do składania ofert lub zamówień albo do podjęcia rokowań powinna jednoznacznie i w sposób zrozumiały informować o zamiarze zawarcia umowy przez tego, kto ją składa.
3. (4) Posłużenie się telefonem, wizjofonem, telefaksem, pocztą elektroniczną, automatycznym urządzeniem wywołującym lub innym środkiem komunikacji elektronicznej w celu złożenia propozycji zawarcia umowy może nastąpić wyłącznie za uprzednią zgodą konsumenta.

Art. 7. 1. (5) Konsument, który zawarł umowę na odległość, może od niej odstąpić bez podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie w terminie dziesięciu dni, ustalonym w sposób określony w art. 10 ust. 1. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem.
2. Nie jest dopuszczalne zastrzeżenie, że konsumentowi wolno odstąpić od umowy za zapłatą oznaczonej sumy (odstępne).
3. (6) W razie odstąpienia od umowy umowa jest uważana za niezawartą, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. To, co strony świadczyły, ulega zwrotowi w stanie niezmienionym, chyba że zmiana była konieczna w granicach zwykłego zarządu. Zwrot powinien nastąpić niezwłocznie, nie później niż w terminie czternastu dni. Jeżeli konsument dokonał jakichkolwiek przedpłat, należą się od nich odsetki ustawowe od daty dokonania przedpłaty.

Art. 8. 1. Umowa o świadczenie ciągłe lub okresowe może być zawarta na czas oznaczony albo nieoznaczony.
2. Umowę zawartą na czas dłuższy niż rok poczytuje się po upływie tego terminu za zawartą na czas nieoznaczony.
3. Jeżeli czas trwania umowy nie jest oznaczony, każda ze stron może ją wypowiedzieć bez wskazania przyczyn, z zachowaniem terminu miesięcznego, chyba że strony zastrzegły krótszy termin wypowiedzenia.

Art. 9. 1. Konsument powinien być poinformowany, przy użyciu środka porozumiewania się na odległość, najpóźniej w chwili złożenia mu propozycji zawarcia umowy, o:
1) imieniu i nazwisku (nazwie), adresie zamieszkania (siedziby) przedsiębiorcy oraz organie, który zarejestrował działalność gospodarczą przedsiębiorcy, a także numerze, pod którym przedsiębiorca został zarejestrowany,
2) istotnych właściwościach świadczenia i jego przedmiotu,
3) cenie lub wynagrodzeniu obejmujących wszystkie ich składniki, a w szczególności cła i podatki,
4) zasadach zapłaty ceny lub wynagrodzenia,
5) kosztach oraz terminie i sposobie dostawy,
6) prawie odstąpienia od umowy w terminie dziesięciu dni, ze wskazaniem wyjątków, o których mowa w art. 10 ust. 3,
7) kosztach wynikających z korzystania ze środków porozumiewania się na odległość, jeżeli są one skalkulowane inaczej niż wedle normalnej taryfy,
8) terminie, w jakim oferta lub informacja o cenie albo wynagrodzeniu mają charakter wiążący,
9) minimalnym okresie, na jaki ma być zawarta umowa o świadczenia ciągłe lub okresowe,
10) miejscu i sposobie składania reklamacji,
11) prawie wypowiedzenia umowy, o którym mowa w art. 8 ust. 3.
2. Informacje, o których mowa w ust. 1, powinny być sformułowane jednoznacznie, w sposób zrozumiały i łatwy do odczytania.
3. Przedsiębiorca jest obowiązany do potwierdzenia konsumentowi na piśmie informacji, o których mowa w ust. 1, najpóźniej w momencie rozpoczęcia spełniania świadczenia.
4. Obowiązek określony w ust. 3 nie dotyczy jednorazowych świadczeń, które same są spełniane przy użyciu środków porozumiewania się na odległość i za które rachunek wystawia osoba fizyczna lub prawna, która w ramach swojego przedsiębiorstwa udostępnia co najmniej jeden środek porozumiewania się na odległość, dostępny dla konsumenta i przedsiębiorcy (operator środków porozumiewania się), z wyjątkiem jednak informacji, o których mowa w ust. 1 pkt 1.

Art. 10. 1. Termin dziesięciodniowy, w którym konsument może odstąpić od umowy, liczy się od dnia wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy świadczenia usługi - od dnia jej zawarcia.
2. W razie braku potwierdzenia informacji, o których mowa w art. 9 ust. 1, termin, w którym konsument może odstąpić od umowy, wynosi trzy miesiące i liczy się od dnia wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy świadczenia usługi - od dnia jej zawarcia. Jeżeli jednak konsument po rozpoczęciu biegu tego terminu otrzyma potwierdzenie, termin ulega skróceniu do dziesięciu dni od tej daty.
3. Jeżeli strony nie umówiły się inaczej, prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość nie przysługuje konsumentowi w wypadkach:
1) świadczenia usług rozpoczętego, za zgodą konsumenta, przed upływem terminu, o którym mowa w art. 7 ust. 1,
2) dotyczących nagrań audialnych i wizualnych oraz zapisanych na nośnikach programów komputerowych po usunięciu przez konsumenta ich oryginalnego opakowania,
3) umów dotyczących świadczeń, za które cena lub wynagrodzenie zależy wyłącznie od ruchu cen na rynku finansowym,
4) świadczeń o właściwościach określonych przez konsumenta w złożonym przez niego zamówieniu lub ściśle związanych z jego osobą,
5) świadczeń, które z uwagi na ich charakter nie mogą zostać zwrócone lub których przedmiot ulega szybkiemu zepsuciu,
6) dostarczania prasy,
7) (7) usług w zakresie gier i zakładów wzajemnych.

Art. 11. 1. Umowa nie może nakładać na konsumenta obowiązku zapłaty ceny lub wynagrodzenia przed otrzymaniem świadczenia.
2. Umowa powinna określać miejsce i sposób składania reklamacji, nie powodujące nadmiernych trudności lub kosztów po stronie konsumenta.

Art. 12. 1. Jeżeli strony nie umówiły się inaczej, przedsiębiorca powinien wykonać umowę zawartą na odległość najpóźniej w terminie trzydziestu dni po złożeniu przez konsumenta oświadczenia woli o zawarciu umowy.
2. Jeżeli przedsiębiorca nie może spełnić świadczenia z tego powodu, że przedmiot świadczenia nie jest dostępny, powinien niezwłocznie, najpóźniej jednak w terminie trzydziestu dni od zawarcia umowy, zawiadomić o tym konsumenta i zwrócić całą otrzymaną od niego sumę pieniężną.
3. W wypadku gdy przedsiębiorca nie może wykonać zobowiązania z powodu choćby przejściowej niemożności spełnienia świadczenia o właściwościach zamówionych przez konsumenta, przedsiębiorca może, jeżeli zawarto takie zastrzeżenie w umowie, zwolnić się z zobowiązania przez spełnienie świadczenia zastępczego, odpowiadającego tej samej jakości i przeznaczeniu oraz za tę samą cenę lub wynagrodzenie, informując zarazem konsumenta na piśmie o jego prawie nieprzyjęcia tego świadczenia i odstąpienia od umowy, ze zwrotem rzeczy na koszt przedsiębiorcy.
4. W wypadku, o którym mowa w ust. 3, konsument ma prawo odstąpić od umowy w sposób i na zasadach określonych w art. 7. Zwrot rzeczy następuje w takim wypadku na koszt przedsiębiorcy.

Art. 13. 1. W wypadku odstąpienia od umowy przez konsumenta przedsiębiorca ma obowiązek poświadczyć na piśmie zwrot świadczenia.
2. Jeżeli świadczenie konsumenta ma być spełnione z wykorzystaniem kredytu lub pożyczki udzielonych przez przedsiębiorcę albo gdy umowa przewidywała wykorzystanie kredytu udzielonego na podstawie porozumienia kredytodawcy z przedsiębiorcą, odstąpienie od umowy zawartej na odległość jest skuteczne także wobec umowy kredytu lub pożyczki zawartej przez konsumenta.

Art. 14. Konsument może żądać unieważnienia, na koszt przedsiębiorcy, zapłaty dokonanej kartą płatniczą w razie niewłaściwego wykorzystania tej karty w wykonaniu umowy zawartej na odległość. Nie uchyla to obowiązku naprawienia konsumentowi poniesionej przez niego szkody.

Art. 15. Spełnienie świadczenia niezamówionego przez konsumenta następuje na ryzyko przedsiębiorcy i nie nakłada na konsumenta żadnych zobowiązań.

Art. 16. 1. Przepisów o umowach zawieranych na odległość nie stosuje się do umów:
1) z wykorzystaniem automatów sprzedających,
2) z wykorzystaniem innych automatów umieszczonych w miejscach prowadzenia handlu,
3) dotyczących inwestycji kapitałowych,
4) ubezpieczenia, w tym o członkostwo w otwartych funduszach emerytalnych, oraz reasekuracji,
5) związanych z wykonywaniem czynności bankowych oraz takichże czynności dokonywanych przez spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe,
6) rent,
7) dotyczących terminowych operacji finansowych i opcji,
8) zawartych z operatorami telekomunikacji przy wykorzystaniu publicznych automatów telefonicznych,
9) dotyczących nieruchomości, z wyjątkiem najmu,
10) sprzedaży z licytacji.
2. (8) Przepisów art. 7, 9 i art. 12 ust. 1 nie stosuje się do:
1) sprzedaży artykułów spożywczych dostarczanych okresowo przez sprzedawcę do mieszkania lub miejsca pracy konsumenta,
2) świadczenia, w ściśle oznaczonym okresie, usług w zakresie zakwaterowania, transportu, rozrywek, gastronomii; w wypadku rozrywek na świeżym powietrzu przedsiębiorca może zastrzec także wyłączenie obowiązku zawiadomienia o niemożności spełnienia świadczenia, o którym mowa w art. 12 ust. 2, jednak tylko we wskazanych w umowie okolicznościach.

Art. 17. Nie można w drodze umowy wyłączyć lub ograniczyć praw konsumenta określonych w art. 1-16, także w razie dokonania wyboru prawa obcego.

Rozdział 3
Zmiany w przepisach obowiązujących


Art. 18. W ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z 1971 r. Nr 27, poz. 252, z 1976 r. Nr 19, poz. 122, z 1982 r. Nr 11, poz. 81, Nr 19, poz. 147 i Nr 30, poz. 210, z 1984 r. Nr 45, poz. 242, z 1985 r. Nr 22, poz. 99, z 1989 r. Nr 3, poz. 11, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, Nr 55, poz. 321 i Nr 79, poz. 464, z 1991 r. Nr 107, poz. 464 i Nr 115, poz. 496, z 1993 r. Nr 17, poz. 78, z 1994 r. Nr 27, poz. 96, Nr 85, poz. 388 i Nr 105, poz. 509, z 1995 r. Nr 83, poz. 417, z 1996 r. Nr 114, poz. 542, Nr 139, poz. 646 i Nr 149, poz. 703, z 1997 r. Nr 43, poz. 272, Nr 115, poz. 741, Nr 117, poz. 751 i Nr 157, poz. 1040, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 117, poz. 758 oraz z 1999 r. Nr 52, poz. 532) wprowadza się następujące zmiany:
1) art. 384 otrzymuje brzmienie:
"Art. 384. § 1. Ustalony przez jedną ze stron wzorzec umowy, w szczególności ogólne warunki umów, wzory umów, regulaminy wiążą drugą stronę, jeżeli zostały jej doręczone przy zawarciu umowy.
§ 2. W razie gdy posługiwanie się wzorcem jest w stosunkach danego rodzaju zwyczajowo przyjęte, wiąże on także wtedy, gdy druga strona mogła się z łatwością dowiedzieć o jego treści. Nie dotyczy to jednak umów zawieranych z udziałem konsumentów, z wyjątkiem umów powszechnie zawieranych w drobnych, bieżących sprawach życia codziennego.
§ 3. Za konsumenta uważa się osobę, która zawiera umowę z przedsiębiorcą w celu bezpośrednio nie związanym z działalnością gospodarczą.";
2) po art. 384 dodaje się art. 3841 w brzmieniu:
"Art. 3841. Wzorzec wydany w czasie trwania stosunku umownego o charakterze ciągłym wiąże drugą stronę, jeżeli zostały zachowane wymagania określone w art. 384, a strona nie wypowiedziała umowy w najbliższym terminie wypowiedzenia.";
3) art. 385 otrzymuje brzmienie:
"Art. 385. § 1. W razie sprzeczności treści umowy z wzorcem umowy strony są związane umową.
§ 2. Wzorzec umowy powinien być sformułowany jednoznacznie i w sposób zrozumiały. Postanowienia niejednoznaczne tłumaczy się na korzyść konsumenta.";
4) art. 3851 i art. 3852 otrzymują brzmienie:
"Art. 3851. § 1. Postanowienia umowy zawieranej z konsumentem nie uzgodnione indywidualnie nie wiążą go, jeżeli kształtują jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jego interesy (niedozwolone postanowienia umowne). Nie dotyczy to postanowień określających główne świadczenia stron, w tym cenę lub wynagrodzenie, jeżeli zostały sformułowane w sposób jednoznaczny.
§ 2. Jeżeli postanowienie umowy zgodnie z § 1 nie wiąże konsumenta, strony są związane umową w pozostałym zakresie.
§ 3. Nie uzgodnione indywidualnie są te postanowienia umowy, na których treść konsument nie miał rzeczywistego wpływu. W szczególności odnosi się to do postanowień umowy przejętych z wzorca umowy zaproponowanego konsumentowi przez kontrahenta.
§ 4. Ciężar dowodu, że postanowienie zostało uzgodnione indywidualnie, spoczywa na tym, kto się na to powołuje.
Art. 3852. Oceny zgodności postanowienia umowy z dobrymi obyczajami dokonuje się według stanu z chwili zawarcia umowy, biorąc pod uwagę jej treść, okoliczności zawarcia oraz uwzględniając umowy pozostające w związku z umową obejmującą postanowienie będące przedmiotem oceny.";
5) po art. 3852 dodaje się art. 3853 i 3854 w brzmieniu:
"Art. 3853. W razie wątpliwości uważa się, że niedozwolonymi postanowieniami umownymi są te, które w szczególności:
1) wyłączają lub ograniczają odpowiedzialność względem konsumenta za szkody na osobie,
2) wyłączają lub istotnie ograniczają odpowiedzialność względem konsumenta za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania,
3) wyłączają lub istotnie ograniczają potrącenie wierzytelności konsumenta z wierzytelnością drugiej strony,
4) przewidują postanowienia, z którymi konsument nie miał możliwości zapoznać się przed zawarciem umowy,
5) zezwalają kontrahentowi konsumenta na przeniesienie praw i przekazanie obowiązków wynikających z umowy bez zgody konsumenta,
6) uzależniają zawarcie umowy od przyrzeczenia przez konsumenta zawierania w przyszłości dalszych umów podobnego rodzaju,
7) uzależniają zawarcie, treść lub wykonanie umowy od zawarcia innej umowy, nie mającej bezpośredniego związku z umową zawierającą oceniane postanowienie,
8) uzależniają spełnienie świadczenia od okoliczności zależnych tylko od woli kontrahenta konsumenta,
9) przyznają kontrahentowi konsumenta uprawnienia do dokonywania wiążącej interpretacji umowy,
10) uprawniają kontrahenta konsumenta do jednostronnej zmiany umowy bez ważnej przyczyny wskazanej w tej umowie,
11) przyznają tylko kontrahentowi konsumenta uprawnienie do stwierdzania zgodności świadczenia z umową,
12) wyłączają obowiązek zwrotu konsumentowi uiszczonej zapłaty za świadczenie nie spełnione w całości lub części, jeżeli konsument zrezygnuje z zawarcia umowy lub jej wykonania,
13) przewidują utratę prawa żądania zwrotu świadczenia konsumenta spełnionego wcześniej niż świadczenie kontrahenta, gdy strony wypowiadają, rozwiązują lub odstępują od umowy,
14) pozbawiają wyłącznie konsumenta uprawnienia do rozwiązania umowy, odstąpienia od niej lub jej wypowiedzenia,
15) zastrzegają dla kontrahenta konsumenta uprawnienie wypowiedzenia umowy zawartej na czas nieoznaczony, bez wskazania ważnych przyczyn i stosownego terminu wypowiedzenia,
16) nakładają wyłącznie na konsumenta obowiązek zapłaty ustalonej sumy na wypadek rezygnacji z zawarcia lub wykonania umowy,
17) nakładają na konsumenta, który nie wykonał zobowiązania lub odstąpił od umowy, obowiązek zapłaty rażąco wygórowanej kary umownej lub odstępnego,
18) stanowią, że umowa zawarta na czas oznaczony ulega przedłużeniu, o ile konsument, dla którego zastrzeżono rażąco krótki termin, nie złoży przeciwnego oświadczenia,
19) przewidują wyłącznie dla kontrahenta konsumenta jednostronne uprawnienie do zmiany, bez ważnych przyczyn, istotnych cech świadczenia,
20) przewidują uprawnienie kontrahenta konsumenta do określenia lub podwyższenia ceny lub wynagrodzenia po zawarciu umowy bez przyznania konsumentowi prawa odstąpienia od umowy,
21) uzależniają odpowiedzialność kontrahenta konsumenta od wykonania zobowiązań przez osoby, za pośrednictwem których kontrahent konsumenta zawiera umowę lub przy których pomocy wykonuje swoje zobowiązanie, albo uzależniają tę odpowiedzialność od spełnienia przez konsumenta nadmiernie uciążliwych formalności,
22) przewidują obowiązek wykonania zobowiązania przez konsumenta mimo niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania przez jego kontrahenta,
23) wyłączają jurysdykcję sądów polskich lub poddają sprawę pod rozstrzygnięcie sądu polubownego polskiego lub zagranicznego albo innego organu, a także narzucają rozpoznanie sprawy przez sąd, który wedle ustawy nie jest miejscowo właściwy.
Art. 3854. § 1. Umowa między przedsiębiorcami stosującymi różne wzorce umów nie obejmuje tych postanowień wzorców, które są ze sobą sprzeczne.
§ 2. Umowa nie jest zawarta, gdy po otrzymaniu oferty strona niezwłocznie zawiadomi, że nie zamierza zawierać umowy na warunkach przewidzianych w § 1.";
6) po tytule VI księgi trzeciej dodaje się tytuł VI1 w brzmieniu:
"Tytuł VI1. Odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny.
Art. 4491. § 1. Kto wytwarza w zakresie swojej działalności gospodarczej (producent) produkt niebezpieczny, odpowiada za szkodę wyrządzoną komukolwiek przez ten produkt.
§ 2. Przez produkt rozumie się rzecz ruchomą, choćby została ona połączona z inną rzeczą. Za produkt uważa się także zwierzęta i energię elektryczną.
§ 3. Niebezpieczny jest produkt nie zapewniający bezpieczeństwa, jakiego można oczekiwać, uwzględniając normalne użycie produktu. O tym, czy produkt jest bezpieczny, decydują okoliczności z chwili wprowadzenia go do obrotu, a zwłaszcza sposób zaprezentowania go na rynku oraz podane konsumentowi informacje o właściwościach produktu. Produkt nie może być uznany za nie zapewniający bezpieczeństwa tylko dlatego, że później wprowadzono do obrotu podobny produkt ulepszony.
Art. 4492. Producent odpowiada za szkodę na mieniu tylko wówczas, gdy rzecz zniszczona lub uszkodzona należy do rzeczy zwykle przeznaczanych do osobistego użytku i w taki przede wszystkim sposób korzystał z niej poszkodowany.
Art. 4493. § 1. Producent nie odpowiada za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, jeżeli produktu nie wprowadził do obrotu albo gdy wprowadzenie produktu do obrotu nastąpiło poza zakresem jego działalności gospodarczej.
§ 2. Producent nie odpowiada również wtedy, gdy właściwości niebezpieczne produktu ujawniły się po wprowadzeniu go do obrotu, chyba że wynikały one z przyczyny tkwiącej poprzednio w produkcie. Nie odpowiada on także wtedy, gdy nie można było przewidzieć niebezpiecznych właściwości produktu, uwzględniając stan nauki i techniki w chwili wprowadzenia produktu do obrotu, albo gdy właściwości te wynikały z zastosowania przepisów prawa.
Art. 4494. Domniemywa się, że produkt niebezpieczny, który spowodował szkodę, został wytworzony i wprowadzony do obrotu w zakresie działalności gospodarczej producenta.
Art. 4495. § 1. Wytwórca materiału, surowca albo części składowej produktu odpowiada tak jak producent, chyba że wyłączną przyczyną szkody była wadliwa konstrukcja produktu lub wskazówki producenta.
§ 2. Kto przez umieszczenie na produkcie swojej nazwy, znaku towarowego lub innego oznaczenia odróżniającego podaje się za producenta, odpowiada jak producent. Tak samo odpowiada ten, kto produkt pochodzenia zagranicznego wprowadza do obrotu krajowego w zakresie swojej działalności gospodarczej (importer).
§ 3. Producent oraz osoby wymienione w paragrafach poprzedzających odpowiadają solidarnie.
§ 4. Jeżeli nie wiadomo, kto jest producentem lub osobą określoną w § 2, odpowiada ten, kto w zakresie swojej działalności gospodarczej zbył produkt niebezpieczny, chyba że w ciągu miesiąca od daty zawiadomienia o szkodzie wskaże poszkodowanemu osobę i adres producenta lub osoby określonej w § 2 zdanie pierwsze, a w wypadku towaru importowanego - osobę i adres importera.
§ 5. Jeżeli zbywca produktu nie może wskazać producenta ani osób określonych w § 4, zwalnia go od odpowiedzialności wskazanie osoby, od której sam nabył produkt.
Art. 4496. Jeżeli za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny odpowiada także osoba trzecia, odpowiedzialność tej osoby i osób wymienionych w artykułach poprzedzających jest solidarna. Przepisy art. 441 § 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
Art. 4497. § 1. Odszkodowanie za szkodę na mieniu nie obejmuje uszkodzenia samego produktu ani korzyści, jakie poszkodowany mógłby osiągnąć w związku z jego używaniem.
§ 2. Odszkodowanie na podstawie art. 4491 nie przysługuje, gdy szkoda na mieniu nie przekracza kwoty będącej równowartością 500 EURO.
Art. 4498. Roszczenie o naprawienie szkody wyrządzonej przez produkt niebezpieczny ulega przedawnieniu z upływem lat trzech od dnia, w którym poszkodowany dowiedział się o szkodzie i osobie obowiązanej do jej naprawienia. Jednak w każdym wypadku roszczenie przedawnia się z upływem lat dziesięciu od wprowadzenia produktu do obrotu.
Art. 4499. Odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny nie można wyłączyć ani ograniczyć.
Art. 44910. Przepisy o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny nie wyłączają odpowiedzialności za szkody na zasadach ogólnych, za szkody wynikłe z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania oraz odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady i gwarancji jakości.
Art. 44911. Nie można w drodze umowy wyłączyć lub ograniczyć odpowiedzialności określonej w przepisach niniejszego tytułu, także w razie dokonania wyboru prawa obcego.";
7) po art. 555 dodaje się art. 5551 w brzmieniu:
"Art. 5551. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określi szczegółowe warunki zawierania i wykonywania umów sprzedaży między przedsiębiorcami a konsumentami, mając na uwadze ochronę interesów konsumentów przed działaniami przedsiębiorców sprzecznymi z dobrymi obyczajami."

Art. 19. W ustawie z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. Nr 43, poz. 296, z 1965 r. Nr 15, poz. 113, z 1974 r. Nr 27, poz. 157 i Nr 39, poz. 231, z 1975 r. Nr 45, poz. 234, z 1982 r. Nr 11, poz. 82 i Nr 30, poz. 210, z 1983 r. Nr 5, poz. 33, z 1984 r. Nr 45, poz. 241 i 242, z 1985 r. Nr 20, poz. 86, z 1987 r. Nr 21, poz. 123, z 1988 r. Nr 41, poz. 324, z 1989 r. Nr 4, poz. 21 i Nr 33, poz. 175, z 1990 r. Nr 14, poz. 88, Nr 34, poz. 198, Nr 53, poz. 306, Nr 55, poz. 318 i Nr 79, poz. 464, z 1991 r. Nr 7, poz. 24, Nr 22, poz. 92 i Nr 115, poz. 496, z 1993 r. Nr 12, poz. 53, z 1994 r. Nr 105, poz. 509, z 1995 r. Nr 83, poz. 417, z 1996 r. Nr 24, poz. 110, Nr 43, poz. 189, Nr 73, poz. 350 i Nr 149, poz. 703, z 1997 r. Nr 43, poz. 270, Nr 54, poz. 348, Nr 75, poz. 471, Nr 102, poz. 643, Nr 117, poz. 752, Nr 121, poz. 769 i 770, Nr 133, poz. 882, Nr 139, poz. 934, Nr 140, poz. 940 i Nr 141, poz. 944, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 117, poz. 757, z 1999 r. Nr 52, poz. 532 oraz z 2000 r. Nr 22, poz. 269) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 111 w § 1 w pkt 6 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 7 w brzmieniu:
"7) strona wnosząca o uznanie postanowień umownych za niedozwolone.";
2) w art. 4791 w § 2 w pkt 3 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 4 w brzmieniu:
"4) przeciwko przedsiębiorcom o uznanie postanowień umownych za niedozwolone.";
3) po rozdziale 2 działu IVa tytułu VII księgi pierwszej części pierwszej dodaje się rozdział 3 w brzmieniu:

"Rozdział 3
Postępowanie w sprawach o uznanie postanowień wzorca umowy za niedozwolone

Art. 47936. Sprawy o uznanie postanowień wzorca umowy za niedozwolone należą do właściwości Sądu Okręgowego w Warszawie - sądu antymonopolowego.
Art. 47937. W sprawach rozpoznawanych według przepisów niniejszego rozdziału art. 47912 i art. 47913 nie stosuje się.
Art. 47938. Powództwo w sprawach rozpoznawanych według przepisów niniejszego rozdziału może wytoczyć każdy, kto według oferty pozwanego mógłby zawrzeć z nim umowę zawierającą postanowienie, którego uznania za niedozwolone żąda się pozwem. Powództwo może wytoczyć także organizacja społeczna, do której zadań statutowych należy ochrona interesów konsumentów, powiatowy (miejski) rzecznik konsumentów oraz Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Art. 47939. Z żądaniem uznania postanowienia wzorca umowy za niedozwolone można wystąpić również wtedy, gdy pozwany zaniechał jego stosowania, jeżeli od tego zaniechania nie minęło sześć miesięcy.
Art. 47940. Zaniechanie przez pozwanego, po wytoczeniu powództwa, stosowania zaskarżonego postanowienia wzorca umownego nie ma wpływu na bieg postępowania.
Art. 47941. W sprawach o uznanie postanowień wzorca umowy za niedozwolone sąd nie może wydać wyroku tylko na podstawie uznania powództwa. Niedopuszczalne jest też zawarcie ugody.
Art. 47942. § 1. W razie uwzględnienia powództwa sąd w sentencji wyroku przytacza treść postanowień wzorca umowy uznanych za niedozwolone i zakazuje ich wykorzystywania.
§ 2. Od wyroku sądu drugiej instancji przysługuje kasacja do Sądu Najwyższego.
Art. 47943. Wyrok prawomocny ma skutek wobec osób trzecich od chwili wpisania uznanego za niedozwolone postanowienia wzorca umowy do rejestru, o którym mowa w art. 47945 § 2.
Art. 47944. § 1. Sąd zarządza publikację prawomocnego wyroku w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.
§ 2. Koszty opublikowania wyroku, o którym mowa w § 1, są zaliczane do kosztów procesu.
Art. 47945. § 1. Odpis prawomocnego wyroku uwzględniającego powództwo sąd przesyła Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
§ 2. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi, na podstawie wyroków, o których mowa w § 1, rejestr postanowień wzorców umowy uznanych za niedozwolone.
§ 3. Rejestr, o którym mowa w § 2, jest jawny.
§ 4. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wzór rejestru postanowień wzorców umowy uznanych za niedozwolone."

Art. 20. W ustawie z dnia 20 maja 1971 r. - Kodeks wykroczeń (Dz. U. Nr 12, poz. 114, z 1981 r. Nr 24, poz. 124, z 1982 r. Nr 16, poz. 125, z 1983 r. Nr 6, poz. 35 i Nr 44, poz. 203, z 1984 r. Nr 54, poz. 275, z 1985 r. Nr 14, poz. 60 i Nr 23, poz. 100, z 1986 r. Nr 39, poz. 193, z 1988 r. Nr 20, poz. 135 i Nr 41, poz. 324, z 1989 r. Nr 34, poz. 180, z 1990 r. Nr 51, poz. 297, Nr 72, poz. 422 i Nr 86, poz. 504, z 1991 r. Nr 75, poz. 332 i Nr 91, poz. 408, z 1992 r. Nr 24, poz. 101, z 1994 r. Nr 123, poz. 600, z 1995 r. Nr 6, poz. 29, Nr 60, poz. 310 i Nr 95, poz. 475, z 1997 r. Nr 54, poz. 349, Nr 60, poz. 369, Nr 85, poz. 539, Nr 98, poz. 602, Nr 104, poz. 661, Nr 106, poz. 667, Nr 111, poz. 724, Nr 123, poz. 779, Nr 133, poz. 884 i Nr 141, poz. 942, z 1998 r. Nr 113, poz. 717 oraz z 1999 r. Nr 83, poz. 931 i Nr 101, poz. 1178) po art. 138 dodaje się art. 138a i art. 138b w brzmieniu:
"Art. 138a. § 1. Kto, zawierając umowę poza lokalem przedsiębiorstwa, nie okazuje konsumentowi dokumentu potwierdzającego prowadzenie działalności gospodarczej oraz dokumentu tożsamości, podlega karze grzywny.
§ 2. Tej samej karze podlega, kto zawierając umowę w cudzym imieniu poza lokalem przedsiębiorstwa, nie okazuje ponadto dokumentu potwierdzającego swoje umocowanie.
Art. 138b. § 1. Kto, będąc zobowiązany na mocy orzeczenia sądu do zaniechania wykorzystywania lub do odwołania zalecenia stosowania ogólnych warunków umów albo wzoru umowy, nie stosuje się do tego obowiązku, zawierając w umowie niedozwolone postanowienia umowne, podlega karze grzywny.
§ 2. Jeżeli orzeczenie sądu, o którym mowa w § 1, dotyczy przedsiębiorcy nie będącego osobą fizyczną, odpowiedzialność przewidzianą w § 1 ponosi osoba kierująca przedsiębiorstwem lub osoba upoważniona do zawierania umów z konsumentami."

Art. 21. Przepisy art. 1-17 oraz art. 18 pkt 1-5 stosuje się do umów zawartych i nie wykonanych w dniu wejścia w życie ustawy.

Art. 22. Przepisów Kodeksu cywilnego o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny nie stosuje się, jeżeli produkt został wprowadzony do obrotu krajowego przed dniem wejścia w życie ustawy.

Art. 23. Do czasu wydania rozporządzenia, o którym mowa w art. 18 pkt 7, zachowuje moc rozporządzenie wydane na podstawie art. 384 Kodeksu cywilnego, nie dłużej jednak niż przez 2 lata.

Art. 24. Ustawa wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.
________
1) Niniejsza ustawa dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia następujących dyrektyw Wspólnot Europejskich:
1) dyrektywy 85/374/EWG z dnia 25 lipca 1985 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących odpowiedzialności za produkty wadliwe (Dz. Urz. WE L 210 z 7.08.1985), zmienionej dyrektywą 1999/34/WE (Dz. Urz. WE L 141 z 4.06.1999),
2) dyrektywy 85/577/EWG z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie ochrony konsumentów w odniesieniu do umów zawartych poza lokalem przedsiębiorstwa (Dz. Urz. WE L 372 z 31.12.1985),
3) dyrektywy 93/13/EWG z dnia 5 kwietnia 1993 r. w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich (Dz. Urz. WE L 95 z 21.04.1993),
4) dyrektywy 97/7/WE z dnia 20 maja 1997 r. w sprawie ochrony konsumentów w przypadku umów zawieranych na odległość (Dz. Urz. WE L 144 z 04.06.1997).
Dane dotyczące ogłoszenia aktów prawa Unii Europejskiej, zamieszczone w niniejszej ustawie - z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej - dotyczą ogłoszenia tych aktów w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - wydanie specjalne.(9)


LiveZilla Live Chat Software
INNOWACJE HTC Produkujemy najlepsze smartfony z niesamowitymi funkcjami. Innowacje nigdy się nie kończą. HTC zawsze ma coś nowego. INNOWACYJNE SMARTFONY: HISTORIA HTC Kształtujemy rynek smartfonów od 17 lat. INTERFEJS HTC EYE™ Całkowicie nowe narzędzia do autoportretów i funkcje połączeń wideo zapewniają jeszcze większe możliwości. Dzięki natychmiastowym efektom i wbudowanym funkcjom automatycznej korekty Twoje autoportrety będą wyglądać lepiej niż kiedykolwiek wcześniej. DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ SENSE 6 Innowacyjne narzędzia, intuicyjne funkcje. Poznaj HTC U Ultra. Smartfon z ekranem 5,7" stworzony specjalnie dla Ciebie. Podkreśla Twój wizerunek wyszukanym wzornictwem, inspirowanym żywiołem wody. Stawia Cię w centrum wydarzeń poprzez szybki dostęp do najważniejszych informacji, dzieląc je na dwa ekrany. Smartfon słucha Cię, dopasowując dźwięk do Twoich uszu. Ucząc się Twoich, zachowań ewoluuje, stając się Twoim towarzyszem. KUP TERAZ ManifestUje Ciebie HTC U Ultra prezentuje nowy, pięknie wyprofilowany kształt i unikalnie gładką powierzchnię, która wyraża Ciebie. Docenisz symetryczną obudowę telefonu i sposób w jaki odbija światło podczas ruchu. Stworzyliśmy całkowicie nowy proces technologiczny, gdzie kolory wielu warstw szkła łączą się i odbijają światło pod każdym kątem. Szkło jest równomiernie rozprowadzane wokół krawędzi za pomocą wysokiego ciśnienia i temperatury. Tym samym uzyskaliśmy doskonałe połączenie pomiędzy metalem i szkłem. For the most brilliant U. Ściśnij telefon i zobacz co potrafi. Działaj szybciej! Stworzony przez HTC. Wspierany przez Google. HTC U11 life oferuje najlepsze innowacje HTC U11 w przystępnej cenie. Wszystko zaczeło się gdy opracowaliśmy nasz innowacyjny sposób interakcji z telefonem, Edge Sense. Ściskając ramkę uruchamiasz funkcje telefonu szybciej niż dotychczas, otwierając się na zupełnie nowe możliwości. A to dopiero początek. HTC U11 life wyposażyliśmy w HTC USonic - adaptacyjny, personalizowany system dźwięku z aktywną redukcją szumów, która pozwoli Ci zatracić się w muzyce. Aparat, który robi rewelacyjne zdjęcia i filmy. Ponadto, telefon spełnia normę IP67 odporności na warunki atmosferyczne, oznaczającą że działa on płynnie nawet w surowych warunkach. HTC U11 life z Android One ma wszystko to, co najlepszego Google ma do zaoferowania. Wystarczy jedno ściśnięcie, aby zakochać się w HTC U11 life. EDGE SENSE Gotowy, do startu, ściśnij HTC U11 life został wyposażony w naszą przełomową technologię – Edge Sense. Jedno ściśnięcie ramki telefonu pozowli Ci teraz zrobić o wiele więcej i o wiele szybciej. W mgnieniu oka uruchomisz aparat. To proste. Wystarczy chwycić telefon i ścisnąć ramkę. Ściśnij drugi raz i uchwycisz tę ulotną, magiczną chwilę. Z Edge Sense z łatwością przyłączysz się między kamerami i zrobisz zdjęcie używając wyłącznie jednej dłoni. W prosty sposób uruchomisz też ulubione aplikacje bądź asystenta głosowego. Szybko i intuicyjnie. Przydatna innowacja, nie tania sztuczka Ściskając ramkę telefonu uruchomiasz aplikację jak również konkretne funkcje w aplikacji. Ściśnij raz by otworzyć mapy, ściśnij drugi raz by powiększyć pożądany fragment. Łatwo też uruchomisz funkcję aparatu w aplikacjach takich jak Facebook, Snapchat czy Instagram. Możliwości jest praktycznie nieskończenie wiele. HTC U11 life oferuje łatwą, intuicyjną obsługę telefonu, dopasowaną do Twoich potrzeb... i wiele więcej. Idealne rozwiązanie, gdy żyjesz szybko i dynamicznie. To rewolucja, która wprowadza prawdziwą zmianę w sposobie używania telefonu. Innowacją, która powinna znaleźć się w każdym nowoczesnym smartfonie. Duży do patrzenia, mały do trzymania HTC Desire 12+ szczyci się aż 6-calowym wyświetlaczem, największym w całej rodzinie Desire. Model HTC Desire 12 został natomiast wyposażony w ekran 5,5-cala. Dużo? Zaskoczy Cię jak wygodnie oba urządzenia leżą w dłoni. Wyróżnia je nowoczesny, elegancki, inspirowany żywiołem wody design, nawiązujący do wzornictwa utytułowanej linii U. To najlżejsze i najbardziej kompaktowe telefony o proporcjach 18:9, jakie kiedykolwiek stworzyliśmy. WYŚWIETLACZ Duży i wgodny wyświetlacz Wspaniały 6-calowy wyświetlacz i o proporcjach 18:9 zapewnia jeszcze większą przyjemność z korzystania, by w pełni cieszyć się tym co kochasz. Smukła ramka sprawia, że z telefonu wygodnie się korzysta jedną reką. i HTC Desire 12+ wyposażono w wwyświetlacz o przekątnej 6 cali. W HTC Desire 12 zastosowano wyświetlacz o przekątnej 5,5 cali. PODWÓJNY APARAT Mistrzowskie zdjęcia z każdym ujęciem Podwójny aparat ii w HTC Desire 12+ rejestruje wiele punktów centralnych jednocześnie, umożliwiając Ci zmianę ostości zdjęcia już po jego wykonaniu, albo dodania efektu bokeh. Tryb bokeh wyostrza przedpole i naturalnie rozmywa tło, dając bardzo charakterystyczny, artystyczny efekt. ii Podwójny główny aparat dostępny jest wyłącznie w HTC Desire 12+. Model HTC Desire 12 wyposażono w jeden, wysokiej klasy aparat o rozdzielczości aż 13MP. APARAT Uwiecznij niezwykłe chwile W dzień, czy w nocy, korzystaj z 13MP głównego aparatu HTC Desire 12 i HTC Desire 12+, by robić przepiękne zdjęcia, wypełnione żywymi barwami. Autofokus z funkcją Detekcji Fazy zadba o odpowiednią ostrość, nawet, jeśli fotografujesz w ruchu. SELFIE Z KAŻDEJ OKAZJI Doskonałe selfie w każdej sytuacji Przysłona ƒ/2.0 w przednim aparacie HTC Desire 12+ wpuszcza więcej światła, umożliwiając uchwycenie jeszcze większej ilości detali nawet w słabych warunkach oświetleniowych. Rób czyste i dobrze doświetlone selfie dzięki przedniej lampie błyskowej LED lub skorzystaj z subtelnego doświetlenia, aby uzyskać bardziej naturalny efekt w każdych warunkach.iii. iii Przysłona f/2.0 i przednia lampa błyskowa LED dostępne są tylko w HTC Desire 12+. W HTC Desire 12 zastosowano przysłonę f/2.4, bez dodatkowego wsparcia przednią lampą błyskową. HTC SENSE COMPANION Zawsze Ci towarzyszę HTC Sense Companion nie tylko przypomni Ci o zbliżajacych się wydarzeniach oraz świętach, ale nawet wyłączy budzik w świąteczne poranki, żeby dłużej pospać. INTELIGENTNY BUDZIK OSZCZĘDZANIE BATERIĄ WYDAJNOŚĆ WZORNICTWO Piękno z najwyższej półki Elegancki wygląd HTC Desire 12 silnie nawiązuje do naszego nagradzanego designu inspirowanego żywiołem wody. Jednolita obudowa i przepięknie zaokrąglone krawędzie podkreślają wysoką jakość wykończenia. Unikatowego charakteru całości nadają dynamiczne kolory. W PIGUŁCE Wyświetlacz 6” HD+ Współczynnik proporcji 18:9 Podwójny aparat 13MP + 2 MP Lampa błyskowa LED z przodu Android O Ośmiordzeniowy procesor 1.8GHz 3GB RAM/32GB pamięci Wyświetlacz 5.5” HD+ Współczynnik proporcji 18:9 Aparat 13MP 2GB/3GB RAM 16GB/32GB pamięciGOOGLE MAPS GOOGLE PLAY MUSIC INSTAGRAM Ściśnij, żeby przybliżyć obraz. Asystent Google na uściśnięcie ręki Poznaj Asystenta Googlei w HTC U11 life. Zadawaj pytania. Wydawaj polecenia. To Twój prywatny asystent, zawsze gotowy do pomocy. Wystarczy powiedzieć 'OK Google", nawet gdy ekran jest wyłączony, lub aktywować go ściśnięciem ramki telefonu. Rewelacyjne zdjęcia niezależnie od pogody HTC U11 life spełnia normę IP67 odpornościii na warunki atmosferyczne. Dlatego z Edge Sense zrobisz rewelacyjne zdjęcia nawet gdy pada deszcz, unosi się pył, czy pada śnieg. To proste, wystarczy ścisnąć ramkę telefonu. Nawet gdy warunki pogodowe utrudniają korzystanie z telefonu, możesz zrobić doskonałe zdjęcie i to bez dotykania ekranu. Zimą, gdy na zwenątrz jest mroźno i wilgotnie, dzięki Edge Sense możesz łatwo korzystać z telefonu, bez ściągania rękawiczek. HTC USONIC Aktywna Redukcja Szumów USonic Hi-Res Ciesz się muzyką bez hałasu otoczenia Odetnij się od hałasu. Dzięki HTC USonic z Aktywną Redukcją Szumów, wyciszającą hałas otoczenia, możesz prawdziwie zanurzyć się w ulubionej muzyce, filmach i grach. Aktywna Redukcja Szumów nieustannie monitoruje dźwięki dobiegające z otoczenia i szybko je tłumi. Słuchawki, które Cię słuchają i wiedzą co najlepsze Zanurz się w muzyce i poznaj najbardziej spersonalizowany system audio w smartfonie. HTC U11 life oferuje to samo doświadczenie muzyczne co HTC U11, słuchawki HTC USonic z aktywną redukcją szumów, które dostosowują się do Ciebie. Inne słuchawki raczej skupiają się, żeby dopasować twoje uszy do dźwięku. My mamy zupełnie inne podejście. Nasze słuchawki USonic analizują Twoje ucho wewnętrzne i stosując technologię sonaru przystosowują dźwięk do Ciebie. Tworzy ty niezwykle indywidulane, wyjątkowe doświadczenie muzyczne. Dźwięk Hi-Res dopasowany do Ciebie HTC U11 life z technologią HTC USonic z Aktwyną Redukcją Szumów posiada certyfikat Hi-Res Audio, żeby zapewnić Tobie najlepsze muzyczne wrażenia, jakie może zaoferować smartfon. Ciesz się wysokimi i nisikim tonami z 24-bitowym dźwiękiem, który przebija wszystko co dotąd usłyszałeś na CD. Z Hi-Res audio dźwięk jest bowiem niezwykle precyzyjny. Teraz usłyszysz wszystkie niuanse i szczegóły. APARAT Ponad 16 milionów powodów za które pokochasz ten aparat Życie jest dynamiczne, dlatego potrzebujesz aparatu, który dotrzyma Ci kroku i wie co jest kluczowe, żeby zrobić najlepsze zdjęcie: światło! To sekret HTC U11 life. 16MP aparat z technologią Autofokus Detekcji Fazy (PDAF), czyli super szybkim ustawieniem ostrości i usuwaniem szumów. Funkcja HDR Boost, dzięki której zdjęcia są wyraźniejsze i bez opóźnień oraz tymczasowa redukcja szumów dla precyzyjnego odzwierciedlenie szczegółów i lepszego balans bieli. Ze wspaniałym aparatem HTC U11 life zakochasz się we wszystkich swoich ujęciach. Przedni Aparat HDR Boost Wideo Pokochaj siebie. W dzień i w nocy. Nowy przedni aparat łączy w sobie rozdzielczość 16MP Hi-Res i czułość UltraPixel dla wspaniałych ujęć w dzień i w nocy. Wykorzystuje to samo potężne wzmocninie HDR z redukcją szumów, co główny aparat. Z HTC U11 life Twoje selfie wzbudzą zachwyt. Potężne studio fotograficzne w Twoim telefonie HDR Boost zmienia telefon w potężne studio fotograficzne. Wprowadziliśmy tę funkcję z HTC U11. Chcemy mieć pewność, że Ty też możesz z niej korzystać w HTC U11 life. Funkcja HDR Boost daje ci to co najlepsze w HDR, ale bez opóźnień. Dzięki HDR Boost zdjęcia są wyraźniejsze. HTC U11 life mierzy najciemniejsze i najjaśniejsze punkty, aby uzyskać najlepsze ujęcie. Ulepsza tekstury i kolory, zwiększa widoczność szczegółów, aby każde zdjęcie wyglądało świetnie. Najlepsze wspomnienia w 4K i Hi-Res Audio HTC U11 life wyposażony jest w technologię tymczasowej redukcji szumów (Temporal Noise Reduction), która zapewnia jedną z najczystszych jakości wideo. Analizując wszystkie informacje, HTC U11 usuwa niechciane elektroniczne szumy, aby uzyskać najdoskonalszą jakość obrazu. Dodajmy do tego nagrywanie w 4K, 30 klatek na sekundę (fps) i dźwiękiem w jakości Hi-Res dla najlepszego dźwięku. ANDROID ONE - WSZYSTKO CO NAJLEPSZE Nowości od Google HTC U11 life został wyposażony we wszystko co najlepsze w Android. Wszystko w jednym miejscu, jak ulubione aplikacje Google, włączając YouTube, asystenta Google, Mapy Google i wiele więcej. Dodatkowo Android One jest intuicyjny i łatwy w spersonalizowaniu. HTC U11 life posiada system Android™ 8.0 Oreo. Bardziej inteligentny, szybszy i potężniejszy niż kiedykolwiek. Android™ 8.0 Oreo optymalizuję pracę baterii, żebyś dłużej mógł się cieszyć tym co dla Ciebie ważne. iii LATEST ANDROID UPDATES GOOGLE PLAY PROTECT * Your phone will receive at least two years of OS upgrades to the latest version of Android PROCESOR MOBILNY QUALCOMM® SNAPDRAGON™ Potężny i energooszczędny HTC U11 life wyposażony w najnowszy procesor Qualcomm® Snapdragon™v oferuje wydajność jakiej oczekujesz od topowego smartfona. Niezwykle mały bo o wymiarze 14nm, zapewnia krystalicznie czystą grafikę, wyjątkową responsywność, płynność i niezwykłą jakość filmów, szybkość działania przy relatywnie niskiej konsumpcji mocy. W porównaniu z HTC 10 oferuje 2 godziny dłuższego oglądania wideo, 20 godzin dłuższego słuchania muzyki, 14 godzin odtwarzania muzyki w słuchawkach, do 2 godzin dłuższego przeglądania sieci przez Wi-Fi (TBC)vi. Wydajność każdego egzemplarza HTC U11 life jest identyczna niezależnie od miejsca na świecie. ODTWARZANIE WIDEO + 2 godzin ODTWARZANIE MUZYKI + 2 3 4 5 6 7 0 1 2 4 5 6 7 9 0 1 2 4 5 6 7 9 0 1 2 4 5 6 7 8 0 1 2 3 5 6 7 8 0 1 2 3 5 6 7 8 0 1 2 godzin ODTWARZANIE MUZYKI NA SŁUCHAWKACH + 1 4 godzin PRZEGLĄDARKA PRZEZ WI-FI + 2 godzin * W porównaniu do HTC 10. DESIGN Inspirowany żywiołem wody 3-osie Symetrii Ekran Kontynuuje piękne wzornictwo HTC U11 HTC U11 life kontynuuje wzornictwo inspirowane żywiołem wody, nawiązujące do piękna krystalicznej tafli szkła. HTC U11 life posiada obudowę z akrylowego szkła, który przyciąga spojrzenia. Telefon imponuje wyglądem. Mineralne warstwy odbijają światło pod każdym kątem. Stworzyliśmy gamę olśniewających, niesamowicie żywych kolorówiv. Lekki i smukły HTC U11 life jest naładowany innowacyjnymi technologiami, a przy tym zaskakująco lekki. Waży zaledwie 142g. Tak jak HTC U11, dzięki zastosowanemu procesowi formowania, ten telefon jest również niezwykle smukły i natrualnie zaokrąglony na rogach. HTC U11 life wygląda pięknie i wygodnie leży w dłoni. Parada kolorów 5,2' wyświetlacz Full HD daje niesamowite odwzorowanie kolorów, tchnąc życie w uwiecznione obrazy. Ponadto HTC U11 life posiada Gorilla Glass, które chroni telefon i zabezpiecza przed uszkodzeniami. HTC U11 life przezroczysta ochrona Etui w HTC U11 life został zaprojektowany, by współpracować z Edge Sense, dzięki czemu możesz łatwo sterować swoim telefonem gestem uścisku. A ponieważ jest przezroczysty nie przyćmi jego blasku, zapewni natomiast odpowiednią ochronę. KOLORY HTC U11 Life Szafirowy PRZEDSPRZEDAŻ Czarny PRZEDSPRZEDAŻ Dostępność Asystenta Google może być różna w zależności od regionu. Skontaktuj się z lokalnym operatorem. HTC U11 life spełnia wymogi certyfikatu ochrony IP67 i jest odporny na kurz, zachlapania oraz wodę do głębokości 1 metra, aż do 30 minut, badania przeprowadzono w kontrolowanych warunkach laboratoryjnych. Podczas codziennego używania wodoodporność może zmniejszać się. Nie wolno ładować ani w żaden inny sposób używać portu USB typu C jeśli miał kontakt z wodą. Instrukcje dotyczące suszenia i porady dotyczące utrzymania wodoodporności można znaleźć w instrukcji obsługi, w dziale pomocy technicznej na stronie internetowej lub w aplikacji pomocy w urządzeniu. Zniszczenia spowodowane zalaniem mogą nie być objęte gwarancją. Po więcej informacji wejdź na https://www.android.com/one. Twój telefon otrzyma przynajmniej dwa lata aktualizacji systemu do najnowszego Androida. Android to znak towarowy Google LLC; Oreo to znak towarowy Mondelez International, Inc. Group. Dostępność kolorów może się różnić w zależności od kraju. Qualcomm Snapdragon jest produktem firmy Qualcomm Technologies, Inc. Qualcomm i Snapdragon są znakami towarowymi firmy Qualcomm Incorporated zarejestrowanymi w Stanach Zjednoczonych i innych krajach. Używany za zgodą. Testy wydajności przeprowadzane są w laboratoriach HTC przy użyciu określonych urządzeń HTC. Żywotność baterii różni się w zależności od użytkowania i ustawień. Użycie, warunki otoczenia, łączność sieciowa i inne czynniki mogą różnić się w rzeczywistości.